Betyg är fel väg.

Här är mitt svenska arbete om betyg i lågstadiet.

Finns det någon sjuåring som är den andra lik. En del är mogna och ansvarsfulla, andra omogna med huvudet under armen där lek och rast är det bästa på skoldagen. Alla har kommit olika långt i sin utveckling och utvecklas fortfarande i olika takt. Låt barn vara barn och låt dem slippa bli bedömda från den första skoldagen.

Många minns sin första skoldag som pirr i magen med ordentliga kläder för det var mycket lek på fotbolls plan och i sandlådorna. Under de första åren i skolan är det mycket lek, bus och kamratskap som står på schemat och det är en viktig del av utbildningen. Att ta eget ansvar, passa tider och lyckas sitta stilla på stolen efter man vart igång och varit aktiv hela rasten är redan stora krav på ett barn och en stor förändring sker på kort tid. Frågan är om allt ska betygsättas redan vid upplärningsperioden?

Skolminister Jan Björklund har drivit igenom obligatoriska omdömen från första klass. Föräldrar och elever ska få skriftlig information om hur eleverna ligger till i relation med kunskapsmålen för varje ämne. Den rektor som vill får dessutom utforma omdömena så att de liknar betyg. Eva-Lis Sirén, ordförande i lärarförbundet menar att det kommer öka förvirringen eftersom att på en skola kan man använda siffror, på en annan bokstäver och på en tredje glada eller ledsna gubbar. Betyg ska vara rättssäkra och likvärdiga, säger hon Om man sätter in betyg redan i lågstadiet så tar man bort den självklara leken och en viss säkerhet bland barnen.

Tidiga betyg kan användas som ett hjälpmedel att visa barnens kunskaper och man ska kunna hjälpa och förhindra bristfälliga kunskaper i tid men är inte det en ursäkt för dåligt kommunikation. Vi lever i 2000 talet och är omgivna av stress och krav. Låt inte det krypa ner i åldrarna utan låt barn vara barn.
Kunskapen finns hos barn, lärare och föräldrar att det måste finnas någon annan lösning. Den nödvändiga dialogen mellan hem och skola kan inte reduceras till några futtiga betyg. Om varje barn ska ha förutsättningarna att lyckas i skolan måste dialogen vara så pass bra där de kan utbyta erfarenheter av barnet och hur man lättast ska kunna leda dem genom skolan, vad är bra, vad är mindre bra och vad kan vi göra åt det?
Den dialogen ryms inte i betygskuverten. Där ger läraren sitt utlåtande och sedan är det bra med det. '

Skolan ska vara en plats för alla där lärandet för livet är det centrala. Är då skolan med betyg och omdömen från den första dagen en skola för alla? Hur mår den elev som är lite busig med koncentrationssvårigheter i lågstadiet när den får stämpeln som bråkstake? Hur tvättas stämpeln bort? Stämpeln är något som kommer att följa eleven under hela skoltiden. Omdömet kunde lika gärna tatueras in i pannan. Hur mår den ambitiösa och duktiga eleven som från första dagen blir bedömd? Stressen och betygshetsen som nu kommer på högstadiet och gymnasium flyttas nu ner till låg och mellanstadium. Allt för att vara den perfekta eleven och så att föräldrar och lärare ska vara nöjda.

Det är vetenskapligt bevisat att betygshetsen leder till magkatarr, magsår och depressioner hos eleverna. Ska dessa sjukdomar dyka upp redan i lågstadiet.
Att sätta betyg på 7-åringar har ingen förankring vare sig i skolan eller bland föräldrarmajoriteten. Skolan måste arbeta på ett sätt som är gynnsamt för elevens lärande och utveckling.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0