Att höja pensionsåldern.

Mitt tycke: nej tack ..

När jag är 65 vill jag vara småfet, rynking, ha åldras vackert, sitta i en solstol och skämma bort mina barnbarn. Jag vill kunna njuta av att vara människa , när jag fortfarande kan!

Att leva och att vara vid liv är olika saker i verkligheten. Våran medelålder höjs och utvecklad medicin gör oss äldre, dock så tar det inte bort de kretslopp vi lever i. Vi föds, vi åldras och vi dör. Låt oss åldras i fred och njuta av de vi har gjort oss förtjänta av. Om man höjer pensionsåldern höjer man även åldern på jobben, färra försvinner från marknaden och ungdomar har svårare att komma in. Det är även dyrare för en arbetsgivare att behålla äldre personer för dem kostar mer och har högre löner.

Sen i vissa yrken klarar man säkert av att jobba längre, skulle gärna vilja se en politiker jobba på Volvo och bära/lyfta av och på banden när dem är 75 år. Det är inte humaniskt, mänskligt eller rättvist. Man ska inte dela in människor i olika fack, ska vissa yrken ha lägre pensionsålder och andra inte, ska dem få samma ersättning eller inte? Vem har rätt att bestämma när man människa har gjort sig förtjänt av ledighet, fri från jobb.

Visste de finns 90 plus gubbar som är en massa krut i sig och säkert springer ifrån mig men är det 1 av 10 om ens de, måste man vara elitidrottare/superhjälte hela livet för att kunna bo i Sverige. Ne låt dem gamla vara de dem just är, gamla och släpp in ungdomarna som skulle göra allt för att just få jobba.

Om 30 år kommer pensionsåldern öka till minst 70, tror jag säkert och jag kommer vara en av dem som svär och slår knytnäven i köksbordet. Men jag önskar att jag får ett så pass bra jobb att jag känner att jag är nöjd vid 65 och har gjort mitt, låta en ny efterträdare ta över, och kanske hoppa in och jobba lite då och då, enbart för att sprida min glädje och erfarenhet MEN inte för att jag måste utan för att jag vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0