Tacksam.

Jag gör min praktik på ett dementboende och jag har ändrat mina tidigare tankar helt om både äldreboende och vårdarna. Jag är så tacksam att jag får göra min praktik på just detta dementboende som är utsett till de 6:e bästa i Sverige. Det är givande och otroligt inspirerande. Jag berömmer dagligen personalen för jag tycker de är så himla fina mot de som bor de. Jag fick de förklarat att de älskar sitt jobb för just dementa är bland de svagaste människorna i samhället och de får möjligheten att göra något nytta, att göra en förändring och göra deras önskan hörd, tyckte de var så himla fint beskrivet och de finns hopp om mänskligheten. Tyvärr får man läsa mycket dåligt om äldreboende och med all rätt, de ska uppmärksamman för att det ska ske en förändring men det är även viktigt att våga lyfta fram de som är bra och lyssna på det. Personalen har dagligen möten om hur de ska lösa problem och göra de ännu bättre för de som bor där. 
 
Tacksam att jag får möjlighet i min utbildning att få se de som är bra för att våga ändra de jag  kommer se vara mindre bra, jag har sett hur det ska fungera. Jag kommer tyvärr få se människor behandlas fel i min utbildning och i mitt framtida yrke som sjuksköterska men jag har fått kött på bena och kommer säga ifrån. Det är viktigt som närstående att säga ifrån, att stå på sig men viktigt att bidra med dina kunskaper och hur du vill ha det för din anhörig. Hur hade du själv velat bli behandlad, hur hade du velat att din mamma eller pappa blev bemött, du vet aldrig vad som händer i livet eller vem du tillbringar tid med så ha ett öppet hjärta, ett bra bemötande och en gnutta humor i det du gör, att få skratta höjer livskvaliten och välbefinnande. Ett gott skratt förlänger livet så börja sprid glädje NU, idag, våga göra en positiv förändring!
 
Idag har jag fått tagit mina två första blodprov, lagt om sår och många andra omvårdnadssituationer. Imorgon går jag till praktiken med en härlig känsla, jag kommer sitta ner och lyssna, låta någon få prata, kanske lägga ett pussel, sparka boll eller bara lägga en värmande hand på någons rygg, jag kommer SE dig för din skull men även för att jag vill, för att du och jag är människor, vi är likadana, du och jag oavsett ålder och handikapp. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0